Kullanıcı Adı Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 14
Sayı: 1736




Ülkemizde düzenlenen Müzik Festivalleri hakkında ne düşünüyorsunuz?

Halkın müzik zevkinin kalitesinin yükseltilmesinde bir katkısı yoktur.
Lokal müzik eylemleridir, sınırlı sayıda dinleyici kitlesine hitap etmektedir.
Sayıları çok azdır, bu nedenle artırılmalı, daha geniş halk kitlesine ulaşılmalıdır.
Müzik Festivallerine yapılacak akademik işbirliği ile eğitim-öğretim hüviyeti kazandırılmalıdır.
Ülkemizde yeterli sayıda müzik festivali yapılmakta ve yeterli sayıda dinleyiciye ulaşmaktadır.
Ülkemizin daha önemli sorunları var, şimdi festivalin sırası değil.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 






Şu an 28 müzisyen gazete okuyor
 
 
Ünal Hocaoğlu
 
 
Yayımlanan Sayı : 1105

“Çakkıdı Çakkıdı”: Yoksa popüler kültür o kadar da kötü bir şey değil mi acaba? - 12.11.2010





Bu yaz erotizme arsızca -cesurca da okunabilir- gönderme yapan bir şarkı herkesin diline düşüverdi. Aslına bakılırsa erotizm, nakarattaki ‘hoplatma’ kelimesine sığacak kadar sınırlı Kenan Doğulu’nun Çakkıdı isimli şarkısında. Ancak cinsellikle kurulan bu temel ‘hoplatma’ ilişkisi, pornografik bir lezzet olarak ergenlikten henüz çıkmış tazelerin ilgisini çekmeyi başarıyor. Bu ilgiden Kenan Doğulu’nun bolca nasipleneceği de kesin elbette.

Adı geçen tazeler… Onlar ki Özal Türkiye’sine doğdular, yaşları yirmi olmadan internetle tanıştılar, cumhuriyetimizin “yukarıdan aşağı” örgütlenen kültür politikalarını yaşamlarında fazlaca hissetmediler. “TRT’nin Altın Makası” denilince belki de akıllarına hala gerçek bir makas geliyor. Ergenlik bunalımını atlatırken, Mahzun Kırmızıgül’ün ‘şerrrrrrefsizler’ diye haykırdığı şarkısından medet uman kolejli kız, ağabey ya da ablasının o şarkıya gösterdiği iğrenmeye varan tepkiye hala bir anlam veremiyor. Bir şarkı neden böylesine bir nefreti hak edebilir ki?

O kolejli kız üniversiteye başlayıp, ülkenin münevverleriyle de tanış olduğunda, büyük bir ihtimalle bu nefretin Müslüm Gürses düzeyinden Sezen Aksu seviyesine kadar çıkabileceğini de gördü sonradan.

Popüler kültürün en güzide maşası olan pop müzik , Türkiye’de hep eleştirildi. Cumhuriyet’in neredeyse dayatmaya varan “yüksek kültür” politikası, kimliğinin hiç değilse bir parçasını ‘elit’ olarak tanımlayanların popüler kültüre düşmanlığını hep besledi. Oysa elitlerin işi oldukça zordu. Önce köy enstitülerinde yeterince batılaşamamış köylülerin tek sesli türkülerini çok sesli hale getirmeleri, sonra kentleri boğan arabeske acısız bir yorum bulmaları gerekecekti. Ama olmadı, maya bir türlü tutmadı. Tam da Orhan Tekelioğlu’nun ‘Halk Zevki’ adlı kitabında dediği gibi, ‘aşağıdan yukarı modernleşme’ pop müzikle birlikte kentin merkezine yerleşti sonunda. Bu sürecin tamamlanıp tamamlanmadığını kestirmek şimdilik olanaklı değil gibi görünse de, Türkçe Pop ile başladığını söylemek mümkün.

Arabesk kent merkezine taşındı, ilk önce adını değiştirdi: Türkçe Pop.

Artık A ve B sosyo-ekonomik statü grubu hiç utanmadan İbrahim Tatlıses dinleyip eğlenebiliyor. Aydınlar, arabeskin ikonu sayılabilecek olan Müslüm Gürses’i alıp bir başka forma sokabiliyorlar. Yıllarca aşağılanan lahmacun-urfa-adana üçlüsü, modernize edilip Tike’de gurmelerden alkış alıyor.

Türkiye, “yukarıdan” kabul edemediği modernleşmeyi, “aşağıdan” gayet kolay kabul edebiliyor. Bu gerçekle yüzleşmek çok kolay olmasa da, reddetmek olanaksız.

İyi de bu gerçek neden bu kadar acıtıyor ki birçoğumuzu? İşte Kenan Doğulu, işte ‘Çakkıdı”… Şarkı, pop müzik tanımına tam anlamıyla uyuyor. Biraz elektronik, biraz hip-hop, biraz da şark… Müzikalitesi hiç de kötü değil, hatta epeyce iyi. Ama daha önemlisi sözleri…

Daha ilk notalarda kentten kaçma hevesindeki aydınlara göz kırpıyor şarkı:

Buralardan hemen gidesim var
Yeniden başlama hevesim var
Ne varsa attığım içime
Cart diye emesim var


Bu kadarla da kalmıyor elbette. Mevcut düzeni eleştiren hemen hemen herkesin kalbini çalacak bölümleri de var bu şarkının. Biraz Varoluşçu, zaman zamansa Epikürist hatta:

Çat diye çatlamak üzereyim
Neresinden tutup da düzeleyim
Ortağı olmuşum düzeneğin
Kendimi boğasım var

Aman hadi kalk kaynaşalım kız
Çakkıdı çakkıdı oynaşalım kız
Azıcık alttan azıcık üstten
Hoppidi hoppidi hoplatalım kız

Bunlar benim fikrim mi
Kısa metraj filmim mi


İrfanım mı ilmim mi
Yuh diye sövesim var

Zihin oyunlarım mı
Resmi duyumlarım mı
Koyun uyumlarım mı
Kah kah gülesim var

Hiç umut yok mu her şey boş mu?
Dünya alem dut gibi sarhoş mu?


Şimdi elinizi vicdanınıza koyup kendinize söyleyin, eğer Türkçe Pop’un ulaştığı son kavrama noktası burasıysa, yukarıdaki şarkı sözleri doğru soruları sormayı başarıyorsa-ki başarıyor-, o dimağı tazecik gençlerin diline bu şarkı sözleri pelesenk olabiliyorsa, gerçekten bu kadar kötü mü bu popüler kültür ?

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2019