ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1959
Şu an 73 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Kültür bakanlığı sınavında. Ankara thm koro şefi kızını aldı. Urfa korusu şefi kayın biraderini aldı. İstanbul korosu şefi oğlu ve yeğenini aldı. ilginizi çekerse detay verebilirim
ttnet arena - 09.07.2024


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Türk Teması'ndan Etkilenen Batı Müziği Bestecilerinden Beş Örnek Sayı: 603 - 30.07.2008


* W.A.Mozart (1756–1791), "Saraydan Kız Kaçırma" üç perdelik opera, K384
ve Piyano sonatı no. 11, K331 Bölüm 3 (Alla Turca)
* Ludwig van Beethoven (1770-1827), op. 113, "Atina Harabeleri"nden "Türk Marşı"
* Modest Mussorgsky (1839–1881), "Capture of Kars" (Kars'ın İşgali) -Solemn March
* Johannes Brahms (1833–1897), op.64, Koro ve Piyano için Dörtlüsü'nden "Fragen" (Sorular) başlıklı bölüm

"Türk" temasının, doğu kültürünün cazibesinin bir parçası olarak, görsel ve edebi alanda olduğu gibi müzik alanında da sanatçılara ilham kaynağı olduğu bilinmektedir.

Bunun belki de ilk örneği, klasik müziğin dehası Wolfgang Amadeus Mozart'ın iki dikkat çekici eseridir. Bestecinin en sevilen operalarından biri olan "Saraydan Kız Kaçırma", bu konuda örnek verilebilecek en önemli eserdir, zira gerek konusu, gerek dekorları gerekse müzikal temaları bakımından doğu etkisindedir. Elbette Mozart'ın müzikal dilinin tüm özelliklerini de barındıran "Saraydan Kız Kaçırma", klasik batı müziğinin bu dev bestecisinin de Osmanlı kültüründen etkilenişinin kanıtı olması bakımından önem taşır.

Üç perdelik bu eser, 16.yy ortalarında Selim Paşa'nın sarayında geçer. Müzik araştırmacıları, Mozart'ın bu operasının bestelendiği dönemde (1781), "Türk Akımı"nın Avrupa'nın genelinde ve özellikle Viyana'da moda olduğundan bahsederler. Bunun temelinde de tarihi olayların yattığı bir gerçektir. Bestecinin, Türk temalı bir diğer eseri ise, çok tanınan ve sevilen la majör 11 numaralı K331-300i eser sayılı piyano sonatının "alla Turca" başlıklı üçüncü bölümüdür. 2/4'lük vuruşta ve çabukça tempoyla yorumlanan bu bölüm, yeniçeri müziğini Mozart'ın kulağından bizlere duyurur. Mozart'ın da dönemin diğer Viyanalı bestecileri gibi, kenti iki kez kuşatan Türkler'in özellikle mehter müziğinden etkilendikleri böylelikle kanıtlanmış olur.

Mozart'ın ardından, 1770-1827 yılları arasında yaşamış olan Ludwig van Beethoven da 1811 yılında yazdığı op.113 eser sayılı "Atina Harabeleri" adlı eseri içerisinde yer alan bir "Türk Marşı" yazmıştır. "Atina Harabeleri", 9 Şubat 1812'de Budapeşte'de perde açmış olan Yeni Alman Tiyatrosu'nda temsil edilen iki oyundan birisi için yazılmıştır. Alman yazar August Friedrich F.von Kotzebue'nin oyunu üzerine yazılan "Atina Harabeleri" içinde yer alan "Türk Marşı"nda besteci, 1809'da yazdığı op.76 Re Majör Piyano için Varyasyonları'ndan ilham almıştır. Eserin konusuna göre Minerva dördüncü bölümde, 2000 yıllık uykusundan uyanır ve Atina'nın yıkıldığını ve orada Türklerin hüküm sürdüğünü görür. Bu eserin ardından Beethoven'ın 1822 yılında dört el piyano için yayımladığı "Marcia Alla Turca"sı da neredeyse Mozart'ınki kadar popüler olmuş bir müziktir.

Türk temalı eserler veren besteciler arasında, Türk müziğinden Mozart'ınki kadar net ezgisel özellikler taşımasa da, 19.yy.a baktığımızda Johannes Brahms ve Mudest Mussorgsky'nin iki eseri dikkatimizi çeker. 1839-1881 yılları arasında yaşamış olan Modest Mussorgsky, "Kars'ın İşgali" adlı Marş türündeki eserinde, özellikle üflemeli çalgılar tarafından duyurulan ve Türk müziğini andıran küçük bir motif vardır. Bu marş, bestecinin nadir çalınan eserlerinden biridir.

Sözlerinin Türklerden esinlenilerek yazıldığını bildiğimiz bir diğer 19.yy bestecisi olan Johannes Brahms'ın eseri ise op.64, Koro ve Piyano için Dörtlüsü'nden "Fragen" (Sorular) başlıklı bölümdür. George Friedrich Daumer'in metni üzerine yazılmış olan bu koral eserde de ezgisel bakımdan Türk müziği ile etkileşim yoktur ancak bestecinin konuya olan ilgisini gösterir.

Hakkında kısaca bilgi vermeye çalıştığımız bu beş eserin yanına eklenebilecek örnekler de çıkacaktır. Ancak Mozart, Beethoven, Brahms ve Mussorgsky gibi tanınan ve sevilen bestecilerin Türk temalı eserler vermiş olmaları, Avrupa kültürünün, belli başlı dönemlerde yoğun olmak üzere doğu ve dolayısı ile Türk kültüründen etkilendiğinin göstergesi sayılabilir. Bu etkileşimin temelinde yatan sebepler arasında doğunun, Eski Kıta'ya her zaman cazip bir ilham kaynağı oluşunu görebiliriz. Zira sadece Türkiye değil, İran, Mısır, Hindistan, Japonya, Çin gibi uygarlıkların da batılı sanatçılara ilham verdiği bilinmektedir. Ancak özellikle yükseliş döneminde Avrupa fetihlerine çıkan Osmanlı İmparatorluğu, Avrupalı sanatçıları gizemi, renkleri, müziği ile, kısacası kültürü ile etkilemiş, sebebi savaş korkusu ya da merak olsun, sonucunda yukarıda sözünü ettiğimiz gibi eserlerin üretilmesine vesile olmuştur.


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.