ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1953
Şu an 149 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Kültür bakanlığı sınavında. Ankara thm koro şefi kızını aldı. Urfa korusu şefi kayın biraderini aldı. İstanbul korosu şefi oğlu ve yeğenini aldı. ilginizi çekerse detay verebilirim
ttnet arena - 09.07.2024


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


TAMARA STEFANOVICH / Program NotlarıSayı: 811 - 23.06.2009


Resital No:17, Sezon: 2, 2008-2009/7

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)

Tüm dünyada müzik tarihinin temel taşı olarak kabul görmüş olan büyük Alman besteci Johann Sebastian Bach, yaşadığı Barok Dönem'in müzikteki doruğunu oluşturmuştur. Kendi döneminde yaşamış ve kendinden sonra yaşayacak bütün büyük besteciler Bach'tan etkilenmiş ve onlara ilham kaynağı olmuştur. Yazdığı bin küsür eserinde kusursuz armoni ve kontrpuanda (polifonik yazı biçimlerinde) kusursuzluğu yakalamış, Füg, Kantat, Passion, konçerto, süit gibi müzik türlerinin ustalıklı örneklerini vermiştir. Bunların arasında 300 küsür kantat, İsa'nın son dört gününü anlatan dramatik "Aziz Matta'ya göre Çile", 6 Brandenburg Konçertosu, Viyolonsel için 6 Süit, Keman için 3 Sonat ve 3 Partita, klavyeli çalgılar için İngiliz, Fransız Süitleri, Partita'lar, "İyi Düzenlenmiş Klavye" başlıklı dev yapıtı, yazdığı son eseri "Füg Sanatı" örnek olarak gösterilebilir.

Aria variata alla maniera italiana, BWV. 989

(İtalyan stilinde Arya ve çeşitlemeler)

Johann Sebastian Bach'ın klavsen için yazdığı bu eserin yaradılış tarihi kesin olarak bilinmese de 1714 yılında tamamladığı tahmin ediliyor. Eser, klavsen yazısı bakımından yorumcuya ustalık seviyesinde çalışı öngören teknik pasajlar içerir. Arya adı verilen eserin ilk bölümü La minör tondadır ve üst partide duyurulan tema akorlar tarafından desteklenir. Temanın sergilenmesi sona erdiği gibi, çeşitlemeler başlar ve müzik, eserin ana öğesi olan melodinin çeşitli ritmik ya da figüratif değişimlere uğratılması ile renklenir. Toplam on adet çeşitlemenin bir, beş ve altıncı çeşitlemeleri ağır tempoda, iki, üç, dört, yedi, sekiz ve dokuzuncu çeşitlemeleri ise hızlı tempodadır. Onuncu çeşitleme ise eseri ağırbaşlı ve sakin bir havada sonlandırır. (Süre: 12 dakika)

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)

Müzik tarihine genel olarak baktığımız zaman, birçok çeşitli bestecilerin ne denli yetenekleri, sıra dışı güç ve üretkenliğe sahip olduklarını görürüz. Ancak, Wolfgang Amadeus Mozart, tüm dünya tarihinde benzerine az rastlanır bir mükemmeliyete sahip olan ve müziğiyle "olağanüstü" niteliğini şüphesiz hak eden bir bestecidir. 35 yıl gibi bir insan için kısa sayılacak bir süreçte, 626 adet eser yaratmış olan ve her birinde aynı kusursuzluğu yakalayan Mozart, kendisinden sonra yetişen tüm büyük bestecileri ve müzisyenleri kendisine hayran bırakmış, operadan sonata kadar müziğin yaklaşık her türüne eşsiz örnekler vermiştir.

Duport'un bir Minuetto'su üzerine Çeşitlemeler, K. 573

Wolfgang Amadeus Mozart, klavsen için çok sayıda çeşitleme seti yazmıştır. Yaşadığı dönemin ya da geçmişin ünlü bestecilerinin ünlü temalarını esas alarak, bu temalar üzerine çeşitlemeler yaratarak renkli bir müzik yelpazesi elde etmiş, müzikte çeşitleme türünün ilk önemli örneklerini vermiştir. Mozart'ın yakın arkadaşlarından biri olan ve beraber konserler verdiği Fransız viyolonselci Jean-Pierre Duport'un 6. Viyolonsel Sonatı'nda yer alan Minuetto bölümü, bu eserin ana teması olarak değerlendirilmiştir. Temanın sergilenmesini izleyen dokuz çeşitlemenin her biri farklı karakter ve zenginlik içerir. Dönemin klavsen yazısına yenilik getiren zorluklar da içeren eser, temanın yeniden sergilenmesi ile son bulur. (Süre: 15 dakika)

FRANZ JOSEPH HAYDN (1732-1809)

18. yüzyıl Klasik dönem müziğinin önde gelen temsilcisi hiç kuşkusuz Franz Joseph Haydn'dır. Müzik formları ve biçimlerine getirdiği yenilikler, senfoni, sonat gibi önemli müzik türlerinin şeklini veren besteci, kendinden sonraki birçok besteciye bu bakımdan yön vermiştir. Anılmaya değer üretkenliği, onun çok sayıda eser tamamlamasına olanak sağlamıştır. Yazdığı 104 senfoni ile "Senfonin Babası" sıfatını kazanmıştır. Ayrıca birçok opera, oratoryo, yaylı çalgı dörtlüleri, piyano sonatları ve çeşitli oda müziği eserleri yazmıştır.

Piyano Sonatı, No. 35 Hob.XVI No: 43 La bemol majör

Franz Joseph Haydn, üretken besteciliğinin yanı sıra aynı zamanda iyi bir klavsen virtüözü olarak anılmalıdır. Yaşamı boyunca bu enstrüman için 62 adet sonat bestelemiştir. Böylece Haydn, müzik tarihinde bugünkü haliyle bilinen sonat kavramının ilk örneklerini bu eserler ile vermiştir. Aslen klavsen için yazılan bu sonatlar doğal olarak günümüzde piyano ile çalınmaktadır. Bu sonatlardan 35 numaralı Si minör Sonat, bestecinin orta döneminin ürünüdür. Üç bölümden oluşur: orta yürüklükte başlayan bir ilk bölüm "Moderato", Klasik dönemde oldukça popüler bir saray dansı olan "Menuet" ve çok hızlı tempoda çalınması gereken bir son bölüm "Rondo". (Süre: 12 dk.)

SERGEI RACHMANINOV (1873-1943)

Romantik dönem müziğinde piyano, birçok bestecinin gözde enstrümanı olmuştur. Bunun nedeni, piyanonun tını ve renk dünyasının genişliği ve teknik bakımdan sahip olduğu geniş olanaklar dünyasının, romantik dönem bestecilerine ilham kaynağı olmuştur. Geç-Romantik dönem müziğe baktığımızda ise, piyano yazısını doruğa çıkaran ve aynı zamanda zamanının en ünlü piyanistlerinden biri olan Rus besteci Sergei Rachmaninov ile karşılaşmaktayız. Üretken bir besteci, A.B.D.'de geçirdiği yıllar boyunca çok sayıda ses kaydı yapan bir piyanist ve bir orkestra şefi olarak Rachmaninov, Geç-Romantik dönem müziğinin Rusya'daki başta gelen temsilcisidir. Piyano için 4 konçerto, 3 senfoni, solo piyano için 2 sonat, prelüdler, Etüd-Tablo'lar, her biri ayrı değer taşıyan önemli eserlerdir.

Etüd-Tablo, Op. 33 No. 1

Rachmaninov'un yazdığı toplam 16 adet Etüd-Tablo, iki set halindedir: ilk yedisi Op. 33, diğer dokuzu ise Op. 39 setinde toplanmıştır. Bunlar, adından da anlaşılacağı gibi her biri ayrı karakterler ve atmosfer içeren, dinleyene bir tabloyu seyrettirecek bir izlenim sunan parçalardır. Bu Etüd-Tablo'ların ilki Fa minör tondadır, orta yürüklükteki bir tempoda marş havasındadır. Genel hareket, devinim etüd boyunca durmadan devam eder ve sakin bir şekilde sona erer. (Süre: 3 dakika)

Etüd-Tablo, Op. 33 No. 2

Birinci cilt Etüd-Tablo serisinden iki numaralı Do majör Etüd-Tablo, piyanoda yapılan bir doğaçlama havasındadır. Üst partide duyulan melodi, Rachmaninov'un müziğindeki tipik melankoliyi yansıtır, fakat huzurlu bir havada, kararsızlığın çözülmesi ile sona erer. (Süre: 2 dakika)

Etüd-Tablo, Op. 39 No. 1

Rachmaninov'un yazdığı toplam iki cilt halindeki Etüd-Tablo'ların ikinci cildi, Do minör Etüd ile başlar. Çok hızlı bir tempoda çalınan ve genel olarak asabi, hırçın bir ruh halini barındıran etüd, piyano yazısı bakımından ustalık gerektiren zorluklar içerir. (Süre: 3 dakika)

Etüd-Tablo, Op. 39 No. 4

İkinci cilt Etüd-Tablo serisinin dört numaralı Si Minör Etüdü, hızlı bir tempoda çalınır ve kararlı, enerjik bir karakter taşır. Ritmik keskinliği ile hızlı bir marş havası içerisinde akıp giden etüd, müzik boyunca hissedilen kararlılık ile sona erer. (Süre: 4 dakika)

Etüd-Tablo, Op. 39 No. 8

Op. 39 Etüd-Tablo serisinde belki de en uçarı havayı içeren Etüd, Re minör 8 numaralı Etüd'dür. Rachmaninov'un piyano yazısının tipik özelliklerinden biri olan polifonik hatlar, armonik doluluk ve yoğunluk, burada da kendini tüm karakteristikliği ile gösterir ve etüd, seslerin sakinlik içinde havada kaybolması ile sona erer. (Süre: 3 dakika)

Etüd-Tablo, Op. 39 No. 9

Rachmaninov, yazdığı son etüdü oryantal bir marş olarak nitelemiştir. Orta yürüklükte bir tempoda çalınan, fakat kararlı ve Rachmaninov'da az rastlanır iyimser bir havada başladığı gibi enerjisini hiç kaybetmeden ilerleyen Etüd, orkestranın ses dünyasını andıran yoğunlukta ve parlak bir havada sona erer. (Süre: 5 dakika)

GYÖRGY LIGETI (1923-2006)

20. yüzyıl Modern Müzik çağının belki de en önemli temsilcilerinden biri de Macar-Yahudi besteci György Ligeti'dir. Macaristan'da gerçekleşen devrimlerden uzaklaşıp Viyana'ya yerleşmesinden itibaren, modern müzik teknikleri bulmuş, geliştirmiş ve eserlerinde kullanarak müzik dünyasında çığır açmıştır. Özellikle orkestra, solo piyano, oda müziği ve vokal müzik alanında verdiği çok sayıda örnekler ile çağdaş müzik tarihinde vazgeçilmez bir konuma sahip olmuştur.

Touches bloquées (Üst üste çakışan tuşlar)(1. Cilt, No. 3

György Ligeti'nin solo piyano için yazdığı çok sayıda müziklerin arasında en önemlileri, üç cilt halinde yazdığı toplam 18 adet Etüd olarak gösterilebilir. 20. yüzyıl piyano müziğinin temel taşları sayılan bu Etüdler, yorumcuya teknik bakımdan olağanüstü sayılabilecek zorluklar sunar. Her bir etüd, farklı bir piyano çalış tekniği üzerine yoğunlaşır. İlk cilt (1985) 6 adet Etüd, ikinci cilt (1988-1994) 6 Etüd, üçüncü ve son cilt (1995-2001) ise 4 Etüd içerir. Bunlar arasından "Touches bloquées" başlıklı etüd, kendisinden önce yaşamış büyük Macar besteci Bartok'un müzikal etkilerini taşır ve iki ritmik öğe üzerine kurulmuştur. (Süre: 3 dakika)

Galamb borong (2. Cilt, No. 1)

Ligeti'nin bu etüdü,  Uzakdoğu ve Bali adalarının yöresel müziklerin etkisini taşır. Çok hızlı bir tempoda çalınan ve oldukça gizemli bir havaya sahip olan etüdün başlığı, "anlamsız Balinez" olarak çevrilebilir. (Süre: 3 dakika)

Beyaz üstünde beyaz (3. Cilt, No. 4)

Ligeti'nin tamamladığı üçüncü ve son cilt Etüdlerin dördüncüsü olan "White on white", piyanoda yalnızca beyaz renkli tuşlar üzerinde çalınır. Dinleyen kişi, yalnızca beyaz tuşlar söz konusu olduğu için Do majör ya da tonal stilin hâkim olduğu bir müzik ile karşılaşacağını zannetse de, etüd kesinlikle tonal hiçbir öğe içermemektedir. (Süre: 3 dakika)

Fém (2. Cilt, No. 2)

Macar dilinde "metal" anlamına gelen "Fém" başlıklı etüd, durmak bilmeyen ritmik devinimler ile sürüp gider ve hicivli bir atmosfer taşır. Etüdün sonu, beklenmedik bir şekilde şiirselliği ile ön plana çıkan bir sakinliğe kavuşur. (Süre: 3 dakika)

Cordes à vide (1. Cilt, No. 2)

"Boş akorlar" başlığını taşıyan bu etüd, Fransız besteci Erik Satie'nin piyano eserlerindeki sakin atmosfere gönderme yapar, fakat sakinlik yerini huzursuzluk dolu bir sıkışmaya bırakır. (Süre: 4 dakika)

L'escalier du diable (2. Cilt, No. 8)

Ligeti'nin solo piyano için yazdığı bütün Etüd'ler arasında teknik bakımdan belki de en zoru, "Şeytanın Merdiveni" başlığını taşıyan Etüd'dür. Sürekli devinim halinde ilerleyen ve aşırı hızlı tempoda çalınan etüd, klavye üzerinde piyanist tarafından neredeyse çalınmadık tek bir tuş bırakmaz. Başlığından da anlaşılacağı gibi şeytani ve koyu atmosfer, etüdün sonlarına doğru önlenemez bir şiddetle artar ve tüm asabiyetiyle sona erer. (Süre: 6 dakika)

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.