ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1953
Şu an 22 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Kültür bakanlığı sınavında. Ankara thm koro şefi kızını aldı. Urfa korusu şefi kayın biraderini aldı. İstanbul korosu şefi oğlu ve yeğenini aldı. ilginizi çekerse detay verebilirim
ttnet arena - 09.07.2024


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Vural Doğu ve Çigan MüziğiSayı: 872 - 23.10.2009


Bu değerli virtüözümüzü hatırlamak istedim. Onunla ilgili birkaç satır dahi olsa bir şeyler yazmak istedim. Çünkü çok iyi hatırlıyorum, bizim radyo günlerimizde Ankara Radyosu “Vural Doğu’dan Çigan Müziği” programlarını çok sık yayınlardı ve o çocukluk günlerimizde ilgiyle dünlerdik bir şey anlamasak da o müzikten.

Anlamı, tüm Dünya dillerinde Çingene müziği olarak geçer. Çingene Irkı’nın tarihi 1000 yıl öncesine dayanmaktadır. Dünyanın hemen her köşesinde rastlanan bu insanların ataları Hint kökenli olup, bu ülkeden göç ederek yaşamlarını zaman içinde değişik topraklarda sürdürmeye devam etmişlerdir. Yerleştikleri her ülkede, önceleri genellikle göçebe hayatı yaşayan, dolayısıyla özgürlüklerine aşırı düşkün olan Çingenelerin aile içi ilişkileri ve sosyal hayata bakış açıları, incelenmeye değecek kadar ilginçtir. Ancak, konumuzun müzik olduğu düşünülürse, bu sayfada öncelikle ve özellikle Çigan müziği üzerinde durmak gerekir. Sözleri, kimi acıklı, ancak genelde canlı, hareketli ve neşeli ezgilerden oluşan, temelde folklor ağırlıklı şarkılar, Çingene toplumu içinde yıllar ve nesiller boyu Dede’den babaya, babadan oğla, oğuldan toruna kulak yoluyla geçerek varlığını sürdürmüştür. Yazılıp basılmış notaları olmayan yüzlerce şarkı, bu gerçeğin çarpıcı ispatıdır. Müziğe olan ilgi, yatkınlık ve becerileri çok küçük yaşta ortaya çıkan Çingeneleri, farklı özellikleriyle ele almak ve tanımak gerekir.

Sosyal ve kültürel yönden ilkel, hiç müzik eğitimi görmemiş fakat doğuştan çok yetenekli bir kemancı, garip, fakat gerçektir ki, birinci kemana büyük ustalıkla kontrşan çalabilmekte ve bunu, armoni kurallarını kesinlikle çiğnemeden uyguladığını kendisi dahi bilmemektedir. Örnekler çoğaltılabilir... Macarca (Primas) denen solo keman, ikinci keman, viola, cim balom, klarnet ve kontrbas’tan oluşan tipik Macar Çigan müziği topluluğunun vazgeçilmez enstrümanları klarnet ve cimbalom, icra ettikleri şarkının ana temasını, sırayla varyasyon denen çeşitlemelerle süsleyip, müziğe cazibe ve heyecan kattıkları sebeple, topluluğun temel direği sayılırlar. Macar çigan müziği, halk şarkılarından derlenmiş, melodik ve armonik yapısı belli kalıplardan oluşan ve de Rus Çingenelerininki kadar derin ve zengin olmasa da kendine özgü, apayrı değer taşıyan bir türdür.  Romen Çingenelerinde de bir benzeri olan cim balom, el yapısı olması dolayısıyla da oldukça pahalı, kullanımı da çok zor bir enstrümandır. Her iki elin işaret ve orta parmakları arasına sıkıştırılan uçları keçeli bambu çubuklarla çalınan bu sazın telleri, çalana hiçbir kolaylık sağlamayacak biçimde birbiri ardına sıralı şekilde gerilmiş olduğu için, icracıya büyük tecrübe, alışkanlık ve maharet düşmektedir. Hem si bemol, hem lâ klarnetin dönüşümlü olarak kullanıldığı Macar Çigan müziği topluluğunda klarnetçinin uzun seslerde, vibrasyonu andıran kesik kesik bir üfleme stili vardır ki, Batı müziğinin en usta klarnetçilerinin dahi bu beceriyi gösterebilmesi mümkün değildir. Zira bu, çok özel ve kendilerine ait bir üfleme tekniğidir.   Bir de müzik eğitimini, konservatuar bitirmek suretiyle tamamlamış Çingeneler vardır ki, kendilerinde esasen doğuştan var olan teknik kolaylığı, en üst düzeyde geliştirmiş bu insanlar, gösterdikleri parlak performans ve gerçekten övgüye değer başarılarıyla hemen dikkat çekerler.

Adet, huy ve karakter yapıları, sayılmayacak kadar çok ve çeşitli özellikler taşıyan Çingenelerin, müzikle ilgili olanları arasında eskiden kalma çok ilginç ve o kadar da komik bir adet vardı. Müzik arasında Şef, meslektaşlarından birinin eline bahşiş toplamak üzere bir tabak verirken, diğer eliyle de bir sinek tutmasını sağlar ve o elemanın geri dönüşünde avucunu açmasını ister. Sinek, uçup giderse, herkes rahat bir nefes alır. Ancak sinek, şayet uçamayacak veya ölmüş durumda ise, bahşiş tabağındaki paraların akıbeti kesinlikle belli olmuştur... İster primitif isterse profesyonel olsun, istisnasız bütün Çingeneleş için geçerli olan bir husus da şudur. Çalışması karşılığında aldığı ücret ne kadar büyük olursa olsun, bahşiş kabilinden eline geçecek en küçük bir meblağ bile onun için, daha mühim ve değerlidir.

Çigan müziğinden hoşlanmak ya da o sahada çalışma yapmak istek ve niyetinde olanların, konuya profesyonel açıdan bakmaları esasen şarttır. Öncelikle dinlemek, dinlemek ve çok dinlemek...

Daha önce söz ettiğimiz gibi, basılmış notaları olmayan bu müziğin icrasında başarıya ulaşabilmenin sırrı,aslına en yakın imitasyonu (aynen taklidi) gerçekleştirebilme yetenek ve becerisinde yatmaktadır.

Saatler, günler değil yıllar sürebilir...

Pazartesi günü görüşene değin esen kalın.


Müfit Semih Baylan
Editör
 

 


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.