ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1956
Şu an 25 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Kültür bakanlığı sınavında. Ankara thm koro şefi kızını aldı. Urfa korusu şefi kayın biraderini aldı. İstanbul korosu şefi oğlu ve yeğenini aldı. ilginizi çekerse detay verebilirim
ttnet arena - 09.07.2024


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


''Afrika Ana'nın kızı” KidjoSayı: 987 - 12.04.2010


“Afrika dediğin bir garip kıta/ El bilir alem bilir/ Ki şekli bozulmasın diye Akdeniz’in/ Hala eskisi gibi çizilir/ Haritalarda” diyen Cemal Süreya’nın dizelerine tutunamasak kara kıtayı anarken aklımıza insan hakkı ihlalleri ve salgın hastalıklar, açlık ve soykırım, organ ticareti ve nükleer suistimallerden ötesi gelmeyecek. Oysa şu an göremesek bile tünelin ucundaki ışığın varlığına inandıran birileri de yok değil oralarda. Eti senin kemiği benim nevinden pazarlanan ‘dünya müziği’nin en verimli membaı olan toprakların Salif Keita, Miriam Makeba, Youssoou N’Dour, Rokia Traore, Tikeh Jah Fakoly, Manu Dibango, Madèka, Bella Bellow, Ben Okafar gibi müzisyenlerinden söz ediyorum.

Afrika’nın sesini müzikleriyle, çığlığını ise mücadeleleriyle yüklenmiş bu isimler, kıtasal kadere boyun eğmedikleri gibi kaymağını yiyebilecekleri çarkın tersi yönünde dönmeyi tercih etmiş ve göze almış olanlar. Kâh 50.000 kişiyi Dakar’da toplayıp sıtmayla mücadele konseri veriyorlar kâh stüdyoya girip ‘Çocuk asker kullanımını durdurun!’ diye bağırdıkları albümler kaydediyorlar. Ayrıca bunları yaparken egzotizm tutkunu beyaz derililerin ciğerlerine kör eğeler saplamıyor, sadece seslerini yükseltiyorlar. Yoksa karası günbegün ağaran adamcağızın ‘We’re the world’ dediği yerde ot bitemeyeceğini veya Live 8 bir gün Live 9 bile oldu diyelim; ‘iyi niyet’in koskoca bir tarihi temize çıkarmaya yetmeyeceğini gayet iyi biliyorlar.

İşte bu, ‘kendi işimi kendim görürüm’ diyen Afrikalı müzisyenlerin en ünlülerinden biri Angelique Kidjo.
Kidjo bir yandan da barış ve güvenliğin tesisi için uluslararası örgütlerle de işbirliğine gidenlerden. Hatta şarkıcı, söz yazarı ve dansçı kimliklerine paralel ilerleyen bu özelliği dolayısıyla Afrika’nın uluslararası şöhrete sahip öncü kadın figürlerinden ve yaşayan rol modellerinden biri. Bohçasını özellikle UNICEF bünyesinde Afrikalı kız çocukların eğitimine yönelik çabalarla dolduran Kidjo, UNDP ile ise daha geniş kapsamlı kalkınma projelerinin sözcülüğü ve sürdürülebilirliği için uğraşıyor.

Nitekim Razor&Tie etiketli yeni albümü ‘’Õÿö’ vesilesiyle Financial Times kendisini “Afrika Ana’nın kızı” başlığıyla taltif ederken 2008’de kaybettiğimiz ‘Afrika Ana’ Miriam Makeba’yı anmayı da ihmal etmedi. Ki Makeba’nın ismini defalarca anmaksızın çizilmiş bir Angelique Kidjo portresi sanatçının sivil haklar mücadelesi adına eksik kaldığı gibi yaklaşık 30 yıllık müzik kariyerini de yerli yerince ele alamazdı. Çünkü ayrılıkçı ‘apartheid’ rejiminin ülkesinden sürgün ettiği Güney Afrikalı Makeba, şu an New York’ta yaşayan Beninli Kidjo’nun tek idolü ve esin perisi. Zaten Kidjo şimdiye kadar yaptığı her albümü ona ithaf etti.

John Legend’la düet

Bununla birlikte çok sevdiği babasının kaybından sonra tamamladığı ‘’Õÿö’yu ise Makeba ile birlikte Curtis Mayfield ve James Brown’a adadı. Gerek evdeki sürekli açık radyo gerekse erkek kardeşlerinin plakları sayesinde çocukluğu boyunca Amerikan soul’u ve funk dinlemiş olmanın etkisiyle, uluslararası platformda onuncu albümüne ulaşmış birisinin Mayfield ve Brown seçimleri aslında şaşırtıcı değil. Hatta genel olarak bir köklere dönüş albümü olduğu halde ‘’Õÿö’nun lokomotifinin bir Curtis Mayfield parçası olan ‘Move On Up’ olması bu anlamda yeterince açıklayıcı. Kidjo bu parçada kendisi gibi Grammyli şarkıcı John Legend’la düet yaparken arkasından gelen Afrika ninnisi ‘Lakutshi Langa’ ile ise tekrar Miriam Makeba’ya saygı duruşuna geçiyor, o da ayrı mesele.

Aslında  repertuvarı ve düzenlemeleri itibarı ile ‘Õÿö’yu görünmeyen bir çizgi sanki ikiye ayırıyor. Bir tarafta Benin ağırlıklı Afrika ritm ve melodileri diğer yanda R&B, soul, caz ve Amerikan pop’una ait izdüşümlerle dolu bir albüm... Bir bakıyorsunuz Anjelique Kidjo’nun altı yaşında ilk kez sahneye çıktığında söylediği geleneksel şarkı ‘Atcha Houn’u bu kez 50 yaşındaki gırtlak marifetiyle dinliyorsunuz, bir bakıyorsunuz Santana’nın ‘Samba Pa Ti’sine Roy Hargrove trompetiyle eşlik ederken duyduğunuz sesler tesadüfi bir ballada dönüşmüş. Ya da  Afrobeat’e yeni teklifler sunan Antibalas’ın özellikle bakır nefeslileriyle James Brown’un ‘Cold Sweat’i ne kadar tazelenmişse Otis Redding’in ‘I Got Dreams’i de Yorubaca düzenlemesiyle bir o kadar sadık kalmış özüne. Kidjo’nun soul’dan soul’dan gelen hüneri işte...

Kidjo’nun iştahlı yorumu

Vurmalıların girişiyle yolunun nereye çıkacağını çaktırmayan ‘Baby I Love You’ ise büyük sürprizini Aretha Franklin’i anmakla değil Dianne Reeeves’in düetiyle yapıyor ki öbür tarafta ritmik cazibesiyle ‘Mbube’ başladığında kalbimizin ortasına en onurlu sesiyle Harry Belafonte konuyor. Ezanı çağrıştıran dramatik ezgisiyle ‘Zelie’ ile birlikte Togo’nun Bella Bellow’una ve onun hüzünlü öyküsüne geçiş yapıyoruz ancak Sydney Pollack’ın Oscar’lı filmi ‘Out of Afrika’nın ana temasını dinlerken ise ruhumuza en çok kazınan Angelique Kidjo’nun iştahlı yorumu oluyor. Bu arada Kidjo albüme altlarını bilhassa klasik caz ve Bollywood tınılarıyla çizdiği orijinal parçalarını da eklemiş ama başlı başına bir karnaval yeri olan ‘Õÿö’nun en çok nesini sevdiğinize karar vermek zor olabilir.

Basta Christian McBride, davulda Kendrcik Scott ve vurmalılarda Thiokho Diagne’nin Kidjo’ya eşlik ettiği eklektikler eklektiği bu albüm bana bir çok dili akıcılıkla konuşan insanları çağrıştırdı. Çünkü her saniyesini ‘bakalım şimdi ne diyecek’ diye büyük bir hayranlık ve öykünme, biraz da merakla bekledim. Geleneksel Afrika müzikleri ile Batı dünyası arasında yapmaya çalıştığı çöpçatanlığa kızamadım bile. Zira sürüncemede kalan heyecanlar sunmak yerine, doğrusuyla yanlışıyla beni bir yere sürükleyen her şeyi daha çok seviyorum. Kidjom sağolsun!

Õÿö/ Angelique Kidjo/ Razor&Tie
 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.