ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1953
Şu an 58 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Kültür bakanlığı sınavında. Ankara thm koro şefi kızını aldı. Urfa korusu şefi kayın biraderini aldı. İstanbul korosu şefi oğlu ve yeğenini aldı. ilginizi çekerse detay verebilirim
ttnet arena - 09.07.2024


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Müzik her şeydir, nota hiçbir şeySayı: 1578 - 24.03.2014


Müzisyen olmayı nota bilmekle karıştıranlar ya da kendilerinde müzik kabiliyeti olduğunu vehm ile heves ederek müzik dersleri alanlar, müzik yapmak için notanın her şey demek olduğunu düşünürler ve böyle inanırlar. Son zamanlarda müziğe heves edenler de, ilk iş olarak nota öğrenmeye başlıyor ve en fazla birkaç günde üstesinden gelinebilecek olan nota öğrenme işini hallettikten sonra kendilerini müzik öğrenmiş zannediyorlar. Halbuki müzik öğrenmek sadece nota öğrenmek demek değildir. Nota, sesleri sembolize eden işaretlerdir, müzik işaret değil, ses demektir.

 

Gerek Anadolu'da gerekse dünyanın gidebildiğim ülkelerinde, -özellikle neredeyse her evde gitar çalınan İspanya'da- nota bilmeyen ama sazını inanılmaz ustalıkla çalan çok sayıda müzisyen gördüm. (Bir müzisyen dostumun 'Hindistan'da adamı görsen karpuzcu falan dersin, ama acaip sarod çalıyor' sözü, bir gerçeğe işaret ediyor). Bu işi, Allah vergisi cevherlerini işleyerek geliştirmişler. Bugün İstanbul'da herbiri sazının virtüozü olan roman müzisyen arkadaşlarımızın çoğu nota bilmezler veya notayı, enstruman çalmayı geliştirdikten sonra öğrenmişlerdir. Müzik, ince ve hassas duyguların mesleğidir, enstruman çalmak bu hassas duyguları ifade etmektir. Bu duyguları ifade etmek için de nota bilmek şart değildir, cevheri doğru işlemek yeterli olabilir. Gerçek müzisyen, eğer söylüyorsa kulağıyla sesi, enstruman çalıyorsa kulağıyla parmakları arasındaki âhengi çok hızlı bir şekilde kuruveren ve bu kabiliyeti sayesinde müzik yapabilen kimsedir. Tabii ve fıtrî olan yöntem bence budur. Dünyanın önemli müzisyenlerine bakın, notayı daha sonra öğrendiklerini görürsünüz. Meselâ Paco de Lucia'nın 45 yaşına kadar nota bilmediği, notayı 1991 yılında kendisinden Rodrigo'nun gitar konçertosunu çalmasının istenmesinden sonra öğrendiği bir gerçektir. Sitar üstadı Ravi Shankar ve onun gibi üstadlar enstrumanı nota ile değil, tamamen kulak test ve talimleri ile öğretirlerdi. Bu bizim geleneksel meşk sistemine benzeyen bir yöntemdir ve hiç de yanlış değildir. Çünkü enstruman öğrenmeye başlayan bir talebenin önüne nota koyduğunuz zaman notayla uğraşırken eseri çalmaktan soğuyabiliyor. Alâeddin Yavaşca'nın meşk silsilesi Dede Efendi'ye kadar uzanır. Hocası Zeki Ârif Ataergin ile mûsikî meşkine başlamak üzere ilk görüşmelerinde Ataergin, Yavaşca hocaya zorca bir eser okur ve bu eseri Yavaşca'nın da duyduğu gibi okumasını ister. Alâeddin Yavaşca, Ataergin'den duyduğu eseri usulü, makâmı ve güftesiyle aynen okuyunca derslere kabul edilir ve Yavaşca, Ataergin'den bu şekilde yıllarca meşk eder. Geleneksel mûsikî eğitim yönetimimiz böyleydi ve mûsikî eğitiminde bu yöntem, talebenin kulak, hâfıza, dikkat, rikkat gibi hususiyetlerinin test edilmesi bakımından önemli ve yabana atılmaması gereken bir yöntemdir. Bunu yazmakla, nota üzerinden müzik öğrenmek üzerine kurulu bütün müzik eğitim sistemini eleştirdiğim düşünülebilir. Yapmak istediğim tabii ki bu değil ama müzik eğitim kurumlarında her şey bir sistem üzerine kurulu ve eğitim de bu şekilde veriliyor olmasına rağmen mutlak doğru olan yöntemin bu olduğuna inanmıyorum. Bu arada notaya karşı olmadığımı da söylemeliyim. Nota, eserin kaydı ve korunması için önemli ve gerekli. Ama konservatuarda hocalık yapan, yıllarca notayla müzik icrâ etmiş biri olarak, nota karşıtı gibi algılanmama sebep olacak bu yazıyı yazmak da okuyucuya tuhaf gelebilir. Söylemek istediğim şey şu: Müzik, nota demek değil. Elbette nota öğrenilmeli ama notanın her şey demek olduğu düşüncesinin yanlış olabileceği ihtimali her zaman gözönünde tutulmalı. Müzik kabiliyeti fıtrîdir ve nota öğrenmek gibi birkaç günde halledilebilecek ortalama bir çabadan daha değerli ve anlamlıdır. Esas olan, bu cevherin işlenebilmesidir. Nota öğrenmekle bu cevheri farketmek de işlemek de mümkün değildir.

 

Nota bilmek başkadır, müzisyen olmak ise bambaşka ! Müzik önden gider, nota onu izler.


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.