ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1953
Şu an 61 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Kültür bakanlığı sınavında. Ankara thm koro şefi kızını aldı. Urfa korusu şefi kayın biraderini aldı. İstanbul korosu şefi oğlu ve yeğenini aldı. ilginizi çekerse detay verebilirim
ttnet arena - 09.07.2024


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Orhan Gencebay ve İmajlar DünyasıSayı: - 17.01.2007


Ortaokul ve lise yıllarımda, arabesk olarak adlandırılan müzik türünden ölesiye nefret eden bir müzik öğretmenim vardı.

Derslerinde genelde İbrahim Tatlıses ve Orhan Gencebay'dan bahisler açarak bu insanların ve yaptıkları müziğin ne kadar seviyesiz olduğundan söz ederdi.

Bu konuşmalar esnasında Orhan Gencebay'ın madde bağımlısı olması konusuna da değinilirdi illa ki...

Bizde adettendir; bir konu hakkında herhangi bir kanıya varmak için 'imajına' bakılır.

Arabesk mi? Ne kadar da doğu! Hem de Orta Doğu! Kalsın!

Orhan Pamuk kitabı mı? Okumasak da alalım. Aydınlık göstergesidir. Bulunsun.

İnsanın kendi kalitesini, tükettiklerinin imajıyla tanımlaması esasına dayanan bu aptallıklara bu seferlik değinmeyeceğim.

'Zaten o yıllar TRTli yıllardı' diyerek konuyu kestirip atmak da mümkün.

Benim ilgimi çeken (ve bu konuyu hatırlamama neden olan) şey, Yeni Aktüel dergisinden Selin Özavcı ve Alper Bahçekapılı'nın, Duman ve Baba Zula gruplarının üyeleriyle birlikte Orhan Gencebay'la gerçekleştirdiği 6 sayfalık bir söyleşi oldu.

Söyleşi esnasında çekilen fotoğraflardan birinin altındaki ifade aynen şöyle: 'Orhan Baba'nın engin müzik bilgisini ortaya koyan sohbet esnasında masanın etrafındaki herkes pür dikkat kesildi. Kimse Baba'ya saygıda kusur etmedi.'

Herkes müzik dinleyebilir. Ama herkes dinlediğine mana veremez.

Bir insan, albümlerini dinlememiş de olsa, bu 6 sayfalık söyleşiyi okuyarak Orhan Gencebay'ın gerçek bir sanatçı hassasiyetine sahip olduğunu anlayabilir. Elbette eserlerini hiçe saymıyorum. Aksine, müzikten ne 'anladığını' bu denli net bir şekilde ifade edebilmek her babayiğidin harcı değildir demek istiyorum.

Nirvana ve Kurt Cobain ile ilgili düşünceleri sorulduğunda Orhan Gencebay şunları söylemiş: 'Müziği ilgimi çekti çünkü farklı bir yanı vardı. Hem isyan, hem hüzün taşıyordu. Beste yapısı, vurguları farklıydı.'

Duman ve Baba Zula'nın yaptığı müzik hakkındaki düşünceleri de söyle Gencebay'ın:

”Duman'ın da Baba Zula'nın da kendine has bir tarzı var. Halk müziğinden de esinlenerek besteler yapıyorlar. Ben bu çalışmaların çokluğundan yana olduğumu her zaman söylerim. Eğer bu tip çalışmalar olmazsa her zaman belli tabuların içinde sıkışıp kalırız. Artık bu tabuları aşmaya başladık. Bana göre bize en büyük zararı TRT ve onun katı kuralları vermiştir. Maalesef TRT ve çevresinin bu tip araştırmalara, çalışmalara hiçbir katkısı yok.”

Gencebay'ın bu sözleri, Nirvana hakkındaki yorumları ile beraber değerlendirildiğinde son derece makul bir tablo çıkıyor ortaya.

Bir insanın alanında 'Baba' olabilmesi için, icra ettiği işi hakkıyla anlamış olması şart. Konu müzik olduğunda da; ritimle, melodiyle, sesle farklı duyguların ifadesi, etkileşimin de işin içine girmesiyle bu ifadenin zenginleşmesi ve evrensellik kazanması söz konusu. Bu noktada deneyselliği bütünüyle kucaklıyor Orhan Gencebay.

Dahası, dinlediğini hissediyor.

Nirvana şarkılarındaki hüznü ve acıyı görebiliyor.

Değişmesi ya da gelişmesi imkânsızlaşan halk türküleri ya da Türk sanat müziğinin aksine, bütün bunlardan olduğu kadar Seattle'dan da beslenen ve yaptığı müziği evrensel kılan Duman'ı destekleyebiliyor.

Müzik, psikoepistemolojisi henüz çözülememiş olan bir sanat dalı. Duyduğumuz kimi ritimlerin ve melodilerin nasıl olup da halet-i ruhiyemize tesir ettiği henüz açıklanabilmiş değil. Ve her sanat dalında olduğu gibi, müzik için de mutlak kurallar, kalıplar dikte etmek mümkün değil.

Müzik türlerini ısrarla sınıflandırmak isteyen, kendince tasnif ettikleri içinden kimilerini aklınca yasaklayan TRT zihniyeti, Orhan Gencebay'ın düşüncelerini duyduğunda acaba bir şey anlar mı bütün bunlardan?

Müfit Semih Baylan
Editör
 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.